Previous Entry Share Next Entry
I am taking part in Manifesta 10
truealevtina
Русский текст ниже

'kievreport' asked artist Alevtina Kahidze to give an official comment on her participation in the MANIFESTA 10 Biennial in St. Petersburg:

“It would have been easier to refuse than to have agreed to participate in the artistic event MANIFESTA 10, seeing as it is (partially) funded by the Russian government, and considering the current background of a critical political crisis between Russia and the country I represent – Ukraine. Undoubtedly there arises the question of the "independence" of my art in Russia – its autonomy. Will there be any problems in this regard? If it becomes impossible to realise the artistic project, which, in my opinion, is necessary to exhibit right now, my reaction will be immediate! I believe in my instinct as an artist. By the way, calls to boycott MANIFESTA 10 do not irritate me. But there is an interesting paradox: Manifesta appeared in response to the social, cultural and political reality that arose as a result of the Cold War twenty years ago. A boycott, in fact – the requirement to abandon Manifesta's place in Russia, a country that was a participant in the Cold War; that is – the return to the point from which this Manifesta Biennial was born. I shudder to think about it ... "


Украинская художница Алевтина Кахидзе о своем участии в МАНИФЕСТА 10:

"Отказаться от участия было проще, чем участвовать в художественном событии Манифеста 10, которое финансируется официальной Россией (частично) на фоне острого политического кризиса между Россией и страной, которую я представляю — Украину. Бесспорно, тут же возникает вопрос о «независимости» моего искусства там, его автономности — не будет ли проблем? Если реализовать работу, которая на мой взгляд необходима там и сейчас, будет невозможным, моя реакция будет незамедлительной! Я верю в свой инстинкт художницы. Кстати, призывы к бойкоту Манифесты 10 не вызывают у меня раздражение. Но тут интересен парадокс: Манифеста появилась в ответ на социальную, культурную и политическую реальность, возникшую в результате окончания Холодной войны двадцать лет назад. А бойкот по сути — требование отказаться от её проведения в России, в стране, которая была участницей той войны… То есть, возращение в ту точку, с которой родилась именно эта биеннале — Манифеста. У меня мурашки, когда я думаю об этом…"

Алевтина Кахидзе для 'kievreport', Музычи, 31 марта 2014 года.

http://kievreport.com/blog/2014/03/31/kakhidzemanifesta/

http://projects.platfor.ma/53465891cf91f/
http://www.theinsider.ua/rus/art/boikot-biennale-kak-khudozhniki-protestuyut-protiv-deistvii-rossii/

?

Log in